Feminismen är inte din morsa
måndag 23 april 2007 klockan 21:50:42
Ingen är välkommen. Alla är utanför. Förbisedda, missförstådda, nedvärderade. Feminismen inkluderar inte någon. Att Zanyar Adami är den senaste att ta farväl är numera old news.
Det är en post-modern parodi. Att tävla om offerpositionen. Jag säger bara suck! Zanyar bejby, du säger att dina medsystrar inte vill inkludera dig i kampen. Tro mig, den som väntar på inbjudningskort och välkomsthälsningar är fel ute. Kom oanmäld, oinbjuden, ouppfostrad!
Feminismen love bombar ingen. Hon är inte din morsa. Hon svär, rullar tobak och undrar vad fan du lever för. Framförallt fejkar hon ingen orgasm för ditt sårade egos skull. Den feministiska kampen är inget kafferep. Här bråkar vi sinsemellan tills rösten spricker och tårarna rinner. Vi är varken någon kyrka eller grupp för inbördes beundran. Jag har hängt med några år och insett att feminismen inte låter sig slickas upp i brygga. Man får ta henne som den huvudvärk hon är.
Motsträvig, oberäknelig, schizofren. Och berusad av kunskap. Feminismen är mer än ett talibantal, initiativ eller en riksorganisation. Spänningen finns i marginalerna och vågar du dig hit Zanyar så ska vi lära dig att visa lite fitta!
31 kommentarer Skriv kommentar »
1. Louise tisdag 24 april 2007 klockan 13:39:17
Underbar köttning! Å vad sånt får mig att mysa. Jag vet inte riktigt varför en del tänker sig att männen måste ha någon fördel av feminismen. Rättigheter är ingen förhandlinsgfråga om fördelar? Ska det vara något fantastiskt för att män “offrar” sig för feminism, jämställdhet? Det är väl inte mer fantastiskt för någon vare sig de knatar runt med den typen av kromosomer eller andra…
2. Anna tisdag 24 april 2007 klockan 15:36:36
hi hi, stackars lille Zanyar. Han har verkligen blivit den svenska medelklassmannen personifierad
3. Fredrik Lindholm tisdag 24 april 2007 klockan 21:58:41
Varför så stötta/sarkastiska? Zanyar gjorde ju tydligen ett ärligt försök men fick skit för det. Jag har en vän som inte vill kalla sig för feminist just för att ingenting kan vara gott nog åt vissa somliga (så som separatisterna.) Det finns endast en sorts feminist som kan komma undan med “schizofreni” och det är kvinnor.
Notervärt är att svarta kvinnor i USA kan kalla sig för “womanist” just för att markera mot de vita feministerna som har talat så vitt och brett om alla kvinnor men när det kom till kritan sket fullständigt i de svarta kvinnorna. Tror att det var Malcolm X som sade att han föredrog en rasist före en liberal, för rasisten vet man var man har…
4. emm onsdag 25 april 2007 klockan 0:43:39
I say, that guy ain’t got no balls.
5. Alexander onsdag 25 april 2007 klockan 4:28:42
Fredrik is right on the money.
6. Coffe onsdag 25 april 2007 klockan 12:00:51
Borde vi inte hellre lägga energi på att utmana den stereotypa manligheten på vår egen back-a-yard istället för att kräva inflytande över den feministiska kamp som redan pågår? “Stackars” Zanyar, Ronnie och alla andra “schyssta snubbar” som har upptäckt att de inte fick fler brudar av att kalla sej feminister!
7. Fredrik Lindholm onsdag 25 april 2007 klockan 12:07:52
Sätt i gång och visa hur det skall gå till då!
8. emm onsdag 25 april 2007 klockan 13:53:38
@louise:
“Jag vet inte riktigt varför en del tänker sig att männen måste ha någon fördel av feminismen.”
Hrm, din kanske. Poängen med “feminis[ obs obestämd artikel, inte "-en"]” är väl att det kollektiva sammanlagda nyttan ska öka (för att uttrycka det utilitaristisk)?
jag anser att varje man (och kvinna) som upplever att kvinnor diskrimineras som negativ och önskar det var annorlunda är feminist,och alla män som inte är hopplöst patriarkaliska skulle må bättre i ett mer jämställt samhälle.
@fredrik:
Han är ju patetisk. Han beter sig som en fjortistjej som blivit dumpad och snyftar i kudden. Don’t be a girly man!! [/austrian accent]
Men du har förvisso helt rätt att det finns en väldig intolerans och förtryck av alla slags avvikelser frånden påbjudna Sanna Feminist-Anti-Sexist-Racist-Klassist-Artist * Partilinjen.
Inte konstigt de vill separeras så de slipper varandras akamdemiska circle jerk.
*[En artist är nån som gör diskriminering av andra arter till en konst]
@Coffe:
Just one word: NIMBY!!!!
9. Fredrik Lindholm onsdag 25 april 2007 klockan 19:38:23
Ja, Adami må ha fjantat sig. Men då min vän hade en liknande historia att berätta trots att han inte på långa vägar kan jämföras med Adami så känner jag igen snacket.
Och att F! har fått monopolisera feminismen beror inte på att de skulle vara speciellt smarta eller hårdföra, utan att alla andra har varit dom för svaga. I åratal så jamsade Schyman fram och tillbaka och förde någon slags metadiskussion om det var värt att samtala om en preliminär undersökning för om ett nytt parti behövde startas. Jämför med Junilistan som grundades några månader innan EP-valet ‘04 och sedan så var det rockenroll!
Så med tanke på hur både min vän och Adami har behandlats, trots att de tog feministernas uppmaningar om att fler män behövdes ordagrant, så är det inte så konstigt att inga män är intresserade av att engagera sig.
En rörelse som kan vifta bort skillnaderna mellan klassisk liberalism och kommunism (men inte skillnaderna mellan nationalsocialism och allt annat) samt stöter bort “fel” personer som söker sig till den måste antingen dö sotdöden eller renas med förakt och ökenvandring.
10. emm torsdag 26 april 2007 klockan 9:34:35
jag röstar på alternativ a)
11. Coffe torsdag 26 april 2007 klockan 15:33:24
Fredrik: Jag utgår från att även du brinner för att bekämpa de maktstrukturer som ger män mer makt och inflytande än kvinnor. I så fall kan du säkert hitta kreativa metoder för att göra det så obekvämt som möjligt för snubbar som breder ut sig och tar plats på tjejers bekostnad. Om inte, bidrar du kanske effektivast genom att hålla käften och ligga lågt tills du har nåt vettigt att komma med. Ett beteende som tyvärr är alltför ovanligt bland män.
emm: Ya backyard is full of crap!
12. emm torsdag 26 april 2007 klockan 16:24:08
@Coffe: Mos def, bro. No wuss whitey boy ain’t no gonna tell me how I shoulda take care of mah own shit, dat’s fo sho (:
@Fredrik: I feel a bit sorry fer ya, mate, how Coffe cut ya down almost as low as Tanya cut down Zanyar.
Men, min åsikt är ändå att både han & FI talibanstenar varandra i glashus.
13. emm torsdag 26 april 2007 klockan 16:30:23
Ja, om jag ska kritisera Coffe, är att det bättre med positiva incitament än negativa, att föregå med gott exempel ist för straffa andra tex.
14. Fredrik Lindholm torsdag 26 april 2007 klockan 21:04:51
Coffe: Vore ju kul om de där maktstrukturerna kunde hjälpa mig en smula. Eller jag kanske inte tror tillräckligt djupt.
Men om jag skall hålla mig ur vägen och om Adami skulle hålla sig ur vägen, varför inte komma ut ur garderoben och säga klart och tydligt en gång för alla: Män göre sig ej besvär!
Att Adami sökte sig till F! var inte för att han var dum, utan för att det inte fanns några tydliga alternativ. Så att säga att feminismen är så mycket mer än F! må vara korrekt, men syns du inte så finns du inte.
Om vi ser på riksdagspolitiken så är det inte så att ytterlighetspartierna dominerar. Det beror på att de andra partierna har så stort folkigt stöd. Att F! kunde monopolisera feminismen utan att möta minsta motstånd från någon som helst annan feministisk organisation är mycket talande. Jag kan inte komma på något bättre bevis än för att feminismen inte har så stort stöd som vissa vill få oss att tro. (Läs även Den stora feministbluffen.)
Och den vidrigt intellektuella slöheten i att ursäkta skillnader mellan klassisk liberalism och kommunism är och förblir en elitistisk sällskapslek för uttråkade medelklasstanter. I inget annat fall så skulle folk komma undan med att påstå att alla däggdjur är desamma eller att alla statyer är likadana.
Mot detta rekommenderar jag kur B. Ifrågasätt. Avkanonisera. Förbättra.
emm: Var det där en nedsabling från Coffes sida? Tyckte att det lät som det där vanliga bredbent postpubertala här kommer jag-bjäbbet.
15. Louise lördag 28 april 2007 klockan 22:45:57
Fredrik: (feminism-er) handlar inte om “kraftmätningar” mellan vilka som kan locka flest anhängare genom att locka flesta olika typer av uppfattningar. För ett parti som F! är det förstås väsentligt då det är målet, dvs. att ta sig in i riksdagen. Men för feminism-erna gäller snarast uppfattning som människor kan känna igen sig i. Det är faktiskt ointressant hur populära de är, emedan intresset i sig säger något om vlka uppfattningar som folk köper.
Jämför med något obskyrt litet putteparti som intagit någon extrempunkt som kanske som mest ger 220 röster i Risdagsvalet. Ska de därför popularisera sig? Nej, antagligen inte om de nu tänker sig stå för en viss specifik politisk idé. Same, same.
Att F! sedan är en besvikelse är inte så konstigt. Men det är inte konstigare än att någon tyckte det var multo trist i FP.
16. Fredrik Lindholm söndag 29 april 2007 klockan 13:41:12
Louise: Nej, det kanske inte fungerar så “formellt”. Men det är F! som de facto talar för feminismen. Att hänvisa till de “formaliteterna” på ett eller annat sätt är att skylla på andra för att man själv har varit för passiv. Och att börja angripa publiken är den sämsta form av marknadsföring som finns.
Jag hoppas att din bok rätar ut en del frågetecken. Men ingen skall för en sekund tro att det är frågan om att liberalderna skall ta tillbaka feminismen. För “ta tillbaka” implicerar att man har någon slags formell äganderätt till den. Det har man inte. Att feminismen i stort sett har blivit en lekstuga för massa skumma socialister är för att liberalerna har hållit sig borta från den. Och det är bara de liberala feministernas fel, inga andra.
(Sedan så kan det vara ett tecken på visdom, inte svaghet att lämna ett skepp där man ägnar sig åt bisarra övningar med konstiga saker och istället förlita sig på beprövade och hemtama verktyg. Som t.ex. att utgå från liberalismen i alla politiska lägen.)
Tills dess att någon bevisar motsatsen så framhärdar jag i min tro att feminism innebär allt som kvinnor säger och gör i feminismens namn och att denna härva av motsägelser och är en modern variant av händelserna i Domarboken 12:4-6.
17. Tanya söndag 29 april 2007 klockan 18:28:57
Louise, Anna, Fredrik, Emm, Coffe (+ ni som mejlat kommentarer eller ringt upp och snackat) – TACK FÖR RESPONS – jag kommenterar era inlägg genom en uppföljare (feminismen är inte din hora) där jag har försökt att plocka upp det mesta av vad som diskuterats i denna tråd. /T som i tigerjävel
18. emm söndag 29 april 2007 klockan 22:38:52
Whatever you say; it’s yours and coffe’s crap, not mine.
Läste din länk, & jag håller med det i stort, även om jag är kritisk mot delar.
Och jag tror vi håller med varandra, att fy! (ursäkta, fi!) är en doktrinär & intolerant bunch of bitches.
Som jag sa till louise längre upp, lärdes det ut till mig att feminism är en rörelse, inte en ideologi; därför säger man feminismer om man talar ideologisk, och nån som inte saknas är feministiska ideologier.
Fi är som Dubya, “you’re either with us or against us”.
“syns du inte så finns du inte” : jag syns här; om tillräckligt många gör det oxå (och på andra ställen) händer det nåt.
Men de flesta vågar inte, utan går in i fitältet, där de får lov av politburon att pissa ut, men tvingas att låtsas att det regnar när man pissar på den.
Däremot så fattar jag inte det där med att det inte skulle vara nån skillnad mellan kommunism och liberalism, det är väl bara national-socialister som håller på med sånt, eller kan du utveckla lite?
19. emm söndag 29 april 2007 klockan 22:40:26
fit(t)ältet.
20. Tanya söndag 29 april 2007 klockan 23:07:31
EMM: whatever I say? pimp it’s your back yard too. please – förbli kritisk mot Vanessa och Post Porn. sedan när ska vi hålla med i allt? fi(t)tältet? fi(tt)ältet!
21. Fredrik Lindholm måndag 30 april 2007 klockan 12:41:27
emm: Om Louises bok etc kan ändra på läget vore bara bra. Men framtiden är inte skapad än. Att F! de facto talar för den svenska feminismen är som läget är idag. Alla intellektuellt ärliga personer måste förhålla sig till det faktumet och inte försöka sopa bort det genom att blanda bort är och borde.
Naturligtvis så är det skillnad mellan liberalism och kommunism (och jag önskar att den uttalades oftare.) Men om liberalen och kommunisten försökte sopa undan sina skillnader genom att säga att de båda är politiker så skulle det ses som ett billigt trick från maktens sida.
Om “feminist” betydde “personer, mestadels kvinnor, som försöker att förbättra kvinnors situation även om alla inte kan ha rätt samtidigt” så skulle mycket förvirrning och tandagnisslan kunna undvikas. Men feminism idag är mer en urban livsstilsgrej bland alla andra urbana livsstilsgrejer. Om vi antar att feminismen dör sotdöden inom loppet av 100 år så kommer någon forskare år 3000 att sitta på Mars och fråga sig vilka feministerna var, vad de ville och vad de faktiskt åstadkom. Men han kommer att vara bergsäker på att de hade snygga skinnjackor.
22. emm måndag 30 april 2007 klockan 13:44:35
@Tanya: min kommentar var ett svar till Fredrik; hoppas den inte verkar lika förvirrande då.
23. Tanya måndag 30 april 2007 klockan 13:53:04
EMM okay, I get it! Instämmer att även Fredrik har en back yard. But since when ain’t you got one? Äh, nu ska jag skita i det här, i filosofin och i mina vänner och bara dricka öl i solen.
24. Fredrik Lindholm måndag 30 april 2007 klockan 17:06:04
“Back yard”?
Ha en trevlig Valborg, gott folk!
25. Coffe onsdag 2 maj 2007 klockan 19:23:51
emm: ”bättre med positiva incitament än negativa, att föregå med gott exempel ist för straffa andra” – You talkin’ to me ??!
Fredrik: Med ”bakgård-snacket” menade jag att vi som (i varierande grad) identifierar oss som män borde fokusera på att städa upp i det machoträsk vi klafsar omkring i till vardags, istället för att försöka styra upp kvinnokampen.
”Män göre sig ej besvär” – Vem annan än du själv kan hindra dig från att kämpa för att kvinnor skall få mer makt och inflytande på mäns bekostnad? Kanske uttryckte jag mej lite väl flum-marxistiskt med termen ”maktstrukturer” – makt utövas ju som bekant i alla mellanmänskliga relationer.
I brist på förmåga att själv formulera mej slagkraftigt och genomtänkt hämtar jag två citat ur Tanyas utmärkta b-uppsats i filosofi:
sidan 5
sidan 8
26. Tanya fredag 4 maj 2007 klockan 4:09:27
Haha la Cöff! Taaaaaaaaaaaaaack!
27. Fredrik Lindholm måndag 7 maj 2007 klockan 15:51:31
Coffee: Det vore jättekul om jag hade så mycket makt att jag kunde avstå en del av den utan att det gjorde någonting. Jag tänker inte fördumma eller försvaga mig bara för att någon annan skall må bra. Ej heller tänker jag försitta något tillfälle till att förbättra mig själv bara för att statistiken skall se bättre ut. Det är bara proppmätta människor som tror att makt är något statiskt som måste fördelas medelst tvång. Makt är precis som pengar, konst och kunskap – det är något som kan upptäckas och skapas.
Om jag skulle börja utelämna mig helt åt andra så skulle det inte finnas en del hos mig som kommer att ifrågasättas för ifrågasättandets egen skull. Allt från mitt skratt, kroppsbyggnad, hår och skägg till min allmänbildning, musiksmak och favoritteveserier skulle man kunna leda i bevis till att jag förtrycker kvinnor med. Det enda vinnande draget är att inte spela alls. I slutändan kommer jag som s.k. mansgris att få mer respekt än en mes, oavsett hur goda intentioner denne har.
(Och visst så vet jag att det finns uselt beteende hos män. Fast det är inget problem för mig då jag inte hänger i samma kretsar som porträtteras i den där nya fotbollsfilmen. Case closed.)
Så nej, män göre sig ej besvär. Adami och min vän är mycket olika men har liknande berättelser. Det kan inte vara en slump.
28. Coffe måndag 7 maj 2007 klockan 20:05:35
Fredrik: Du är maktlös, utanför, förbisedd, missförstådd, nedvärderad. Det är feminismens fel alltihop. Det finns män som beter sig uselt. Du är inte en av dem.
Jag begriper inte ett dugg av det du skriver och uppenbarligen förstår du inte heller mej. Vi kan inte kommunicera. Det kan inte vara en slump.
Tack och hej!
29. Fredrik Lindholm tisdag 8 maj 2007 klockan 10:03:25
Coffe: Nej, jag skyller inte på feminismen. Om du läste allt jag skrev, istället för att bara titta på alla bokstäverna, så skulle du ha insett att jag inte skyller på någon.
Min associationsrätt går före andras självkänsla. (Och andras associationsrätt går före min självkänsla.) Det är klart att om jag skulle bete mig illa så kan jag lyssna på tillsägelser. Men att fördumma, försvaga och mesa till mig för att de självbelåtna skall må bättre – aldrig i livet!
30. Att vara någons alibi &la&hellip fredag 20 juli 2007 klockan 12:33:34
[...] passa på att tipsa om Tanyas grymma texter här och [...]
31. Gringo gör mej grinig! &l&hellip tisdag 24 juli 2007 klockan 19:52:43
[...] Tack Tanya, Damon och Adrian för era kreativa sågningar! [...]
Skriv kommentar